رز رایانه

آموزش٬سخت افزار٬نرم افزار٬اینترنت٬ اخبار روز کامپیوتر

رز رایانه

آموزش٬سخت افزار٬نرم افزار٬اینترنت٬ اخبار روز کامپیوتر

عربستان سعودی در حال ساخت یکی از ۱۰ ابررایانه برتر جهان است...

عربستان سعودی در حال طراحی و ساخت یک ابررایانه است که به طور قطع در فهرست ۱۰ ابررایانه برتر جهان جای خواهد گرفت.
به نقل از کامپیوتر ورلد، ابررایانه ها از توان محاسباتی بسیار بالایی برخوردار هستند و در امور نظامی و برای انجام آزمایش های بسیار پیچیده و مفصل علمی به کار گرفته می شوند.
پیش بینی می شود این ابررایانه تا دو سال دیگر تکمیل شود. در حال حاضر فناوری ساخت ابررایانه ها در اختیار چند کشور بسیار محدود در آمریکای شمالی ، اروپا و شرق آسیاست.
کارشناسان معتقدند این رویداد نشان می دهد که بزرگترین صادرکننده نفت جهان قصد دارد ثروت کلان نفتی خود را در حوزه های جدیدی سرمایه گذاری کند و به مقوله فناوری اطلاعات توجه جدی نشان دهد.
این ابررایانه که با همکاری شرکت IBM ساخته خواهد شد در دانشگاه علم و فناوری شاهزاده عبدالله نصب خواهد شد.
دیتا سنتر مورد نیاز برای این ابررایانه نیز تا تابستان سال آینده تکمیل خواهد شد. این ابررایانه که نام شاهین برای آن انتخاب شده، مبتنی بر سیستم Blue Gene/P شرکت IBM بوده و در آن از ۶۵۵۳۶ پردازنده استفاده خواهد شد که می توانند در هر ثانیه ۲۲۲ تریلیون محاسبه را انجام بدهند.
برآوردهای IBM حاکیست که این ابررایانه پس از تکمیل به ششمین ابررایانه قدرتمند جهان مبدل خواهد شد. مقامات دانشگاه شاهزاده عبدالله قصد دارند پس از تکمیل ابررایانه مذکور به سرعت بر ظرفیت و توانایی آن بیفزایند وبنابراین می توان انتظار داشت این ابررایانه جایگاه بهتری کسب کند.
ایران نیز در سال گذشته موفق به ساخت یک ابررایانه با استفاده از پردازنده های Opteron شرکت AMD شد که اگر چه در فهرست ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان قرار نگرفت، اما در آن زمان عنوان قدرتمندترین رایانه خاورمیانه را به خود اختصاص داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد